Hur "bara chatta" blev en av de mest populära kategorierna på Twitch

Medan Twitch närvarande känd som den nuvarande övre plattformen för spel streamers, det ständigt försöker förbättra sig själv och diversifiera dess innehåll för att nå fler märken och banderoller som erbjuder annat innehåll förutom spel.

Twitch inställning till dessa typer av innehållsproducenter är 'bara chatta' kategori, som vänder sig till streamers som vill värd pratshower, ASMR, eller till och med pauser emellan spelsessioner. Sammantaget var detta kategori genomförts för alla typer av innehåll som inte nödvändigtvis är spelrelaterade.

Den 'bara chatta' kategori gjorde Twitch mer än en spelplattform som möjliggör andra människor att strömma allt de ville och tjäna pengar på det. Men denna kategori nådde en överraskande topp 2019, bli den mest sedda kategorin Twitch i december, överträffar League of Legends och Fortnite.

Sudden Framgång av 'bara chatta' Kategori

Även om det är vettigt att denna kategori nyligen vunnit berömmelse, många människor undrar hur det skulle kunna överträffa de mest populära kategorierna i hela plattformen. Detta är en tydlig indikator på att Twitch utvecklas som en plattform på ett positivt sätt.

En del människor tror att orsaken till denna framgång är att en hel del Twitch användare gå på en ström på grund av programföretaget, snarare än spelet som de spelar. Detta visar intresse av att veta programföretaget på ett mer personligt sätt.

Men detta betyder inte att 'bara chatta' tog över spel strömmar helt; spel är fortfarande huvudfokus på Twitch. Detta betyder helt enkelt att plattformen expanderar att nå andra typer av innehåll.

Vad statistiken säger

2019 var ett bra år för Twitch, särskilt för 'bara chatta' kategori. Statistiken säger att denna kategori nådde sammanlagt 80,9 miljoner timmar watch-gången i december, följt av League of Legends på 74,1 miljoner timmar, och Fortnite på 58,3 miljoner timmar (Enligt StreamElements).

Den före detta pro spelare Felix 'xQc' Lengyel var den mest kända streamer i 'bara chatta' kategori för 2019, tjänar mer än 5,4 miljoner timmar av watch-tiden under det fjärde kvartalet samma år. Innehållet att denna streamer postat var mestadels reaktions videos.

Även om dessa siffror är förvånande för en nyligen genomfört kategori, en del människor har andra tankar om kategorin framgång. Många streamers använda den kanalen för att strömma upphovsrättsskyddat material såsom sport, eller för vy-botting, vilket innebär att streamern använder en bot för att öka antalet tittare.

Slutsats

Även om 'bara chatta' är långt ifrån överträffar den totala spel strömmar, kontinuerlig tillväxt under månaderna visar att människor blir intresserade av att lära känna vissa programföretag ett mer personligt plan.

Att genomföra den här typen av kategori i Twitch hade mycket blandade åsikter i början. Ändå är det ett utmärkt sätt för Twitch att expandera och nå nya serpentiner och användare som längtar icke-spelinnehåll.

Vissa sponsorer inte titta på 'bara chatta' som en lönsam kategorin ännu, så de flesta streamers i den kategorin kan leva på abonnemang och donationer. Men med den ständiga tillväxten av denna typ av innehåll, streamers sannolikt kommer att kunna få bra sponsring handlar om de har god kontakt med sin publik.