De första dagarna av Professional League of Legends

League of Legends har hävdat sin dominans i den globala e-sport gemenskap. Med miljontals tittare och spelare i dag, är det klart hur framgångsrik spelet har blivit. Men det var inte alltid så här.

I likhet med många andra e-sportspel, LoL utvecklats till dess framgång. Det blev inte en global sensation inom några korta dagar. Istället tog det tid och tålamod att vinna popularitet i dess ursprungliga marknaden, och det krävs skickliga marknadsföringsbeslut att expandera till en global publik.

Naturligtvis spelet skulle ta bort för att bli en stor del av den globala e-sport gemenskap, som låter spelaren att spela professionellt.

Låt oss titta på hur League of Legends började som en vanlig spel som utvecklats för att vara ett globalt fenomen som har bildat en potentiell karriärväg för unga spelare.

Skapandet av League of Legends

I oktober 2009, Riot Games släppt League of Legends, multiplayer online slaget arena spel inspirerat av den populära datorstrategi mod spel, Defense of the Ancients.

De första tävlingarna bestod av nätet LAN händelser, som var värd ESL, MLG och mycket mer. De första lagen kom främst från Nordamerika och Europa. Därför fanns det något av en global marknad som ännu inte hade nått alla kontinenter.

Den första VM

Den första stora tävlingen för LoL skedde under 2011. Officiellt var säsongen på League of Legends VM med en $ 100.000 prispotten. Som äger rum i Sverige, lockade tävlingen 1,69 miljoner tittare.

Det fanns åtta deltagare, som inkluderade de tre bästa lagen från Nordamerika och Europa, samt ett team från Singapore och ett team från Filippinerna.

Den första vinnaren av en LoL VM var Fnatic, som gick 2-1 slå Against All Authority.

expanderar utanför Nordamerika och Europa

Efter deltagande första VM, Riot Games insåg framgång LoL kan ha på ett mer varierat internationellt. Dessutom lanserade spelet i Korea och Kina, där det var väl mottagen.

Riot Games gick ännu längre för säsong två och lanserat två League of Legends Championship Series (LCS) i Europa och Nordamerika. I huvudsak var dessa regionala ligor där spelare kan tävla och spela LoL professionellt. Inte nog med detta expandera spelet för att ännu fler spelare, men det expanderade också professionell konkurrens LoL.

Dessa två ligor småningom gick branding förändringar i 2018. Nu finns det tolv professionella ligor huvudkontor runt om i världen.

De Rutin Vinnare av de första dagarna

Efter etableringen av regionala professionella ligor, blev vissa regioner mer framgångsrika. Den enastående område som Sydkorea, som hade oöverträffad kompetens och de mest konkurrenskraftiga ligor i världen.

League of Legends tävlingar dagens och framtidens

Sedan starten 2009, Riot Games har utökat sin professionella LoL ligor för att främja de mest begåvade spelarna i spelet. Riot Games meddelade en genomsnittlig lön är $ 75,000 för LCS spelare i 2013. När spelet fortsätter att växa, kan det genomsnittliga inkomsten endast stiga i proportion till spelets framgång.