En kort historia om League of Legends

League of Legends har funnits sedan 2009 och var ett av de drivande spelen bakom eSports-rörelsen. Det var precis vid StarCraft-franchisen som en av de första speltävlingarna som fick en riktig esportsmassa tillsammans med sponsorer. Det är lätt att glömma att League of Legends ödmjuka ursprung.

Simple Starts

Riot Games utvecklade League of Legends. Denna Indie-spelutvecklare är baserad från Las Angeles. Utvecklingsteamet bestod av veteranutvecklare från DotA, Defense of the Ancients och till och med några tidigare Blizzard-anställda. Med ett så starkt team bakom släppningen av sin första titel är det inte konstigt att League of Legends fortsätter att växa i popularitet utan tecken på att sakta ner.

League har alltid varit ett spel att spela gratis. När det släpptes fanns det ingen kostnad för spelet eller prenumerationen. Riot tjänar sina pengar på mikrotransaktioner i spelet. Många spelare gör aldrig några inköp, medan andra har spenderat mer på mikrotransaktioner än de skulle ha gjort på ett detaljhandelsspel. Denna modell har tillåtit Riot att trivas utan att behöva ta betalt för sitt spel.

Långsam början

League of Legends tog inte omedelbart fart vid utsläppet. Ursprungligen var prenumerationsnumren relativt låga, men när intresset växte, så räknade spelaren också. År 2007 hade League of Legends över 10 miljoner aktiva spelare. År 2017 hade antalet vuxit till över 100 miljoner.

Denna enorma uppgång i popularitet är utan tvekan tack vare sin plats i esports community som ett av de mest populära spelen att spela. Det finns inte bara fler ligaspelare nu, utan det finns också fler fans av spelet som strömmar det genom Twitch och andra streamingplattformar.

Spellägen

League of Legends erbjuder spelare två separata spelläge för olika spelstilar och mål. Den första är Classic-läget. Det här läget är en enkel basförsvarsstil. Spelare måste besegra fienden Nexus innan fienden överskrider sin Nexus. För att göra detta måste du hjälpa dina minister att komma till fiendebasen genom att använda hämmare.

Hämmare är försvarstorn. Dessa torn är för mycket för minions att förstöra och kräver en mästare. När du förstör Inhibitor är minionsfria fri att gå längre ner på kartan.

Det andra spelläget är Domination. När du spelar i Domination är målet inte att attackera direkt fiendens Nexus utan istället att fånga och hålla nyckelplatser på kartan. När du fångar en plats från fienden kommer deras Nexus att bli skadad.

Vad gjorde League of Legends så populär?

Flera faktorer bidrog till detta, men här är några av huvudpunkterna när det gäller ligans meteoriska uppgång.

För det första erbjuder spelet ett brett utbud av spelbara karaktärer. Där de flesta moderna spel bara ger några få basval som kan anpassas när du går, har League över 90 mästare att välja mellan.

För det andra är det lätt att lära sig. Medan vissa mästare har en brant inlärningskurva är själva spelet lätt att behärska.

Kanske en av de mest betydande drivkrafterna i framgången för League är deras användning av mästerskap. Spelare är naturligtvis konkurrenskraftiga, så att ge dem ett spel att spela gratis med ett brett utbud av karaktärer, bra grafik och enkel spelmekanik är ett utmärkt sätt att stimulera till konkurrens. Riot utnyttjade detta genom att ge dem en plattform att göra det.