Avkodning av Valorants nya patch: Förändringar och konsekvenser

Innan du hoppar in i Valorant kommer det alltid att krävas lite läsning. Till exempel, utan att känna till och uppfylla de lägsta systemkraven för att spela spelet, kan du hitta dig själv sakna märket och inte kunna njuta av upplevelsen helt och hållet.

På samma sätt, eftersom Riot Games fortsätter att försöka hålla saker både balanserade och fräscha, kommer du att få patchar då och då, och att förstå hur de förändrar spelets erbjudanden och dynamik är inte förhandlingsbart om du inte gillar att vinna.

Sammanfattning av föregående patch

Medan vi är på patch 7.01 kan vi inte ignorera alla förändringar som patch 6.11 förde till bordet. Det fanns agentuppdateringar, till exempel bättre varningsbilder som gör det lättare att förstå när Breachs ultimata kommer att träffa dig, eller Vipers minskade bränsleregenerering per sekund.

Pearl uppdaterades, och dess B-site moderniserades, eftersom man trodde att det var svårare att hålla den som försvarare än det var tänkt att vara.

Shorty visade onekligen prov på sin tillförlitlighet, men övertro på den och problem med lättillgänglighet gjorde att dess skada och reservammunition sänktes. Priset fördubblades till och med för att få spelarna att tänka efter innan de köpte den.

Naturligtvis fanns det också några buggfixar, till exempel att Killjoys verktyg inte återgår till stealth efter återställning av inaktiverat tillstånd eller att HUD överlappar när man byter agent på skjutbanan.

Ett nytt ansikte

Naturligtvis är den viktigaste händelsen här tillägget av Deadlock, en ny Sentinel. Den norska agenten använder banbrytande nanotrådar för att se till att du har skydd även mot de mest dödliga angreppen.

Hennes specialförmågor inkluderar Sonic Sensor för ljuddetektering, Barrier Mesh som förhindrar personrörelser, GravNet-granat som får fiender att huka sig och röra sig långsamt, och naturligtvis Annihilation, som när den avfyras frigör en nanotrådspuls och fångar den första fienden den kommer i kontakt med.

När fienden är fångad blir den inkapslad i en kokong och rullas längs en nanotrådsbana. Det är möjligt att befria sig från detta eftersom nanotrådskokongen är förstörbar, men om fienden inte befrias och når slutet av banan är det en automatisk död.

Förändringar av agenter

Det fanns några anmärkningsvärda förändringar för agenter, som var fokuserade på buggar med deras förmågor. Till exempel kan Chambers Rendezvous nu avbryta teleporteringen, så länge du blir undertryckt mitt i animationen. När Reyna läkte från Devour var det tidigare en minskning av bildfrekvensen, vilket nu har åtgärdats.

Cyphers Spycam var tidigare placerbar på Lotus roterande dörrar, men så är inte längre fallet. Dessutom kunde du ibland upptäcka att en enda knapptryckning skulle leda till att Sages barriärklot roterade flera gånger.

Dessa och andra agentändringar har införts.

Progression

Det finns mycket att ta in på progressionssystemets sida av saker. Till exempel introducerades den dagliga belöningsfunktionen för att känna igen ditt engagemang i spelet. När du spelar matcher på en viss dag kommer du att se Checkpoints Track framsteg, vilket så småningom ger XP och Kingdom credits, den nya valutan i spelet.

Införandet av valutan innebär att du har några nya alternativ, till exempel att din utrustning med agenttema nu kan köpas med dem. Ett annat exempel är att du kan använda dem för att köpa tillbehör från tidigare stridspass, t.ex. vapenpaket, sprayer, titlar och spelarkort.

Deathmatch i lag

En annan höjdpunkt i den nya patchen är introduktionen av Team Deathmatch-läget, komplett med tre nya anpassade kartor, Piazza, District och Kasbah. För varje spelad match får du 1 000 XP.

Detta är ett 5V5-läge som låter ditt team möta ett team av motståndare i fyra tidsinställda steg utan econ. Du kommer att svara var 1.5 sekund, och det första laget som kommer till 100 dödar kommer att vinna matchen.

Matcherna pågår i 9 minuter och 30 sekunder och är uppdelade i fyra etapper. Om tiden går ut innan ett lag når 100 kills kommer det lag som leder att förklaras som vinnare.

Du får välja din vapenladdning i början av varje match eller när du befinner dig i spawn-rummet. När dina förmågor är uttömda laddas de upp över tiden. Observera dock att uppladdningstiden beror på den specifika förmågan.

Död leder till respawning i ditt lags spawn-rum och du får en buff som skyddar dig från förmågor och skador i 15 sekunder. Du kan skadas i spawn därefter, så du vill röra dig snabbt!

Förpackning upp

Det kommer att vara det för patch-täckningen idag. Vad betyder dessa förändringar för dina rankningsstrategier och spelstil? Kommer du att ta på dig Team Deathmatch-läget? Som alltid, ha kul!